Rymden

I kväll kurade jag och Hugo ihop oss under ett täcke i soffan för att bläddra lite och läsa i julklappsboken "Vad vet du om rymden?". Väldigt mysigt. Han släppte frivilligt paddan, körde in två iskalla fossingar i mina knäveck och lutade sig mot min axel. Först gick vi igenom namnen på alla planeterna i vårt solsystem. Pluto ingår tydligen inte längre. Varför vet vi ännu inte, vi tog oss nämligen bara till kapitlet om Mars. Detta eftersom jag hakade upp mig på vad jag uppfattade var grava faktafel.
- Åh lyssna här Hugo! På Mars finns solsystemets största vulkan! Den heter Olympus Mons och är 25 km hög, vilket är tre gånger så högt som Mount Everest.
Hmmmm... Jag kliade mig i huvudet. Något stämde inte med siffrorna. Enligt min (felaktiga skulle det visa sig) uppfattning var Mont Everest högre.
- Alltså vad konstigt, det står fel här i boken, mumlade jag.
Eller finns ett parallellt rymdlängdsystem? hann jag tänka. Precis som det finns ljusår finns kanske rymdkilometer.
- Daniel! hojtade jag. Det står fel här i boken så du får var uppmärksam när du läser för barnen, muttrade jag besserwisseraktigt och varnade med pekfingret i luften.
- Det står att den största vulkanen är 25 km hög och alltså tre gånger högre än Mont Everest.
Daniel tittade märkligt på mig.
- Ja alltså, Mont Everest är ju 8000 meter högt, förklarade jag. Dvs Mont Everest är ju snarare tre gånger så högt som vulkanen. De måste ha vänt på det. Den här vulkanen är ju typ som Kebnekaise. 
- Men vad menar du? undrade Daniel och såg nästan... ja skrämd ut.
- Mont Everest är ju högre! Det är ju ÅTTA TUSEN meter högt. Vulkanen är ju bara 25 km.
- Men det låter ju som att du tror att Mont Everest är åtta mil högt??!! Daniel såg typ ut som att han skulle explodera. Av skratt? Frustration? 
Hmmm... Min inre kompass kom inte till hjälp. Åtta mil kändes ju mycket det kan jag ju tillstå men så är det ju ändå världens HÖGSTA berg vi talar om.
- Kan du försöka prata i samma enhet, muttrade jag irriterad och lite avledande.
- Alltså, började Daniel. Flygplan flyger ju på 10 000 METERS höjd. Tio km, en mil upp i luften. 
- Flyger de över Mont Everest då?
- Ja, de flyger inte igenom i alla fall.
Här vaknade Hugo till liv - som hittills följt diskussionen med ganska så svalt intresse.
- Flyga genom ett berg??!! Mamma! Man kan inte flyga genom ett berg fattar du väl. Hahahaha!
Vi släppte vulkanen. Läste istället om alla djur(!) som skickats upp i rymden. Bananflugor (ok, här svämmade inte mitt hjärta över ska erkännas), spindlar, hundar och en chimpans. Hugo tog väldigt illa vid sig och ville riva ur sidorna i boken.
- Varför skickade de upp djur mamma? Varför skickade de inte upp människor som var dumma mot djur istället. 
Synnerligen bra fråga.
- Tur att spindlarna överlevde i alla fall.
Jag bestämde mig för att inte ta honom ur den villfarelsen.
(null)